Vliegen: waarom?

Toen ik klein was zag ik eens een documentaire over een amerikaan die een gewonde adelaar verzorgde. Hij was zelf deltavlieger. Toen het beest enigzins genezen was ging hij samen met hem vliegen en maakte daar prachtige filmopnames van.
Sinds die tijd leek het me prachtig om Šls en mťt de vogels rond te fladderen.

Het begin.

Pas veel later ontdekte ik, min of meer per ongeluk, dat ook Nederlanders deze sport beoefenen.
In de zomer van 1993 ben ik aan mijn eerste lessen begonnen bij deltavliegschool Hollandair. Deze vonden plaats in Thorame in zuid Frankrijk onder de goede begeleiding van Frans Icke en Jos Vermeulen.
Na anderhalf week mocht ik daar mijn eerste hoogtevluchten maken. Sindsdien ben ik verslaafd en besteed ik nagenoeg al mijn vakantiedagen aan deze prachtige hobby.

Het vervolg.

Daarna vervolgde ik mijn lessen bij de Nederlands- Franse Zeilvliegschool van Harm Abbes. Tijdens de lessen bij de NFZ staat de veiligheid voorop. Dat was iets wat me wel aansprak en ook de goede sfeer. Ik heb daar dus mijn opleiding verder afgerond.
Deze lessen waren in Frankrijk. Eerst in de omgeving van het meer van Geneve en bij Aix les Bains (Sapenay). Later ook in SamoŽns, Laragne en in zuid Frankrijk bij st Andrť les Alpes.
 

Toen er 50 bergvluchten in mijn logboek stonden kon ik brevet 2 aanvragen. Daarmee mag je zelfstandig, d.w.z. zonder radio begeleiding van een instructeur, deltavliegen.
Ondertussen had ik ook alle benodigde spullen aangeschaft. Mijn eerste vleugel was een Tecma Medium.
Vanaf die tijd ben ik dan ook andere stekken gaan verkennen samen met andere vliegvrienden. Sindsdien staan ook stekken in Duitsland, Zwitserland, ItaliŽ, Oostenrijk, SloveniŽ en Lanzarote in mijn logboek. Ik hoop er nog een hoop andere stekken bij te kunnen schrijven in de toekomst.

Nadat ik brevet 3 gehaald had mocht ik ook overland vluchten maken. Dit betekent dan je niet meer in de direkte omgeving van de startberg hoeft te blijven maar dat je ook tochten kunt gaan maken. Hiermee ging er weer een hele nieuwe dimensie van het vliegen voor me open. Fantastisch om hele afstanden door de lucht af te leggen waarbij je uitzicht konstant veranderd. Als je dan uiteindelijk 'in the middle of nowhere' bij de boer achterthuis geland bent dan geeft dat een zeer voldaan gevoel.
Voor het overland vliegen heb ik toen een nieuwe vleugel aangeschaft, een Tecma XM Boomerang (die je op de home page ziet).

Dit jaar (2005) heb ik voor het eerst eens meegedaan aan het NK. Die was in Greifenburg, Oostenrijk. Het vliegen van een wedstrijd is ook weer een hele nieuwe ervaring.
Bij een wedstrijd zet de wedstrijdleiding elke dag een nieuwe route uit die je verwacht wordt zo snel mogelijk te vliegen. Alhoewel ik in de onderste regionen beland ben vond ik het toch een hele leuke ervaring en verwacht ik nog wel vaker mee te doen.